lunes, 11 de noviembre de 2013

Faro da cultura. Un cadáver no salón

O xénero literario da novela negra —non confundir co cine negro (film noir) que se deu en Estados Unidos entre os anos trinta e corenta—, que se xeneralizou na segunda metade do século XIX, construíu parte do seu discurso, cuxos convencionalismos perduran sen apenas variacións nas series policiais que hoxe en día seguen a emitir os canles de televisión (CSI, Castle, Elementary, O mentalista), a partires dun contexto histórico-social marcado pola consolidación dunha sociedade herdeira da revolución industrial. A medida que a clase burguesa instalaba a súa hexemonía nas grandes cidades que, por toda Europa, empezaban a levantarse, crecía tamén o seu afán por defender a sagrada propiedade privada, que, no que atinxe ás vivendas, viña a simbolizar o éxito individual dos compoñentes da nova clase social acomodada, que amosaban deste xeito a prosperidade que o sistema capitalista ofrecía aos seres humanos. Por esta razón, a novela negra utilizaba como efecto de impacto cara os seus lectores o relato daqueles crimes que lograban irromper no espazo seguro e estable do fogar burgués. Calquera persoa que afrontase a lectura deste tipo de novelas comprobará que o elemento desestabilizador, isto é, o asasinato, acadaba un estremecemento maior cando tiña lugar nunha mansión habitada por unha familia de alto berce, é dicir, esa esfera que semellaba estar a salvo das ameazas externas.

domingo, 10 de noviembre de 2013

El placer de leer. El poder y la gloria de Graham Green

En la última sesión del taller de lectura del Club Gamboa nos decidimos por la novela del escritor escocés Graham Green El poder y la gloria. Adaptada en el año 1947 por John Ford y Gabriel Figueroa (menciono intencionadamente al director fotografía mexicano por la profunda huella que su luz ha dejado en la película), la novela permite una variedad de interpretaciones que pueden ir desde la crítica política hasta una reflexión mucho más espiritual y humana. La historia se enmarca en el México de principios del siglo XIX, durante el período de feroz anticlericalismo que vivió el país centroamericano tras las diferentes revoluciones. Un gobierno autoritario prohíbe la religión católica y persigue bajo amenaza de muerte a todos los sacerdotes que no hayan cesado en su actividad. El protagonista es un cura que continúa, pese al peligro, con su labor, pero como los templos religiosos no son más que ruinas, se ve obligado a ejercer el sacerdocio sin púlpitos, sin altares, sin celosías que separan al confesor del penitente, es decir, desciende a la tierra enfangada para seguir en contacto con los feligreses clandestinos, conversa con ellos en el interior de los calabozos y no a través de los barrotes. Crece la empatía, ergo crece la comunicación.

"Cuando uno mira con detención a un hombre o a una mujer, siempre llega a sentir piedad..., ésa es una cualidad que la imagen de Dios nos trae consigo. Cuando miráis las arrugas junto a los ojos, la forma de la boca, el modo de crecer el pelo, es imposible odiar. El odio no es más que un fracaso de la imaginación". El poder y la gloria, Graham Green.